Analiza składu ciała

Analiza składu ciała

Analizę składu ciała wykonujemy na elektronicznej wadze Tanita. Waga wyposażona jest w analizator, który do pomiaru stosuje metodę bioimpletacji elektrycznej BIA .Bezpieczne, o niskim poziomie sygnały elektryczne przechodzą przez ciało poprzez opatentowane elektrody przyłożone do stóp i dłoni. Sygnał z łatwością przepływa przez płyny w mięśniach i innych tkankach ciała, lecz przechodząc przez tkankę tłuszczową napotyka opór, ponieważ zawiera niewielki ilości płynów. Opór ten nazywa się impedancją. Odczyty impedancji są następnie wprowadzane do medycznie ustawionych formuł matematycznych do obliczania składu ciała.

 

Jak przygotować się do pomiaru?

Pomiar najlepiej przeprowadzać 3-4 godziny po posiłku. Wcześniej należy unikać napojów o właściwościach moczopędnych lub zawierających kofeinę;  Nie należy analizować składu ciała bezpośrednio po wzięciu kąpieli, korzystaniu z sauny czy też ćwiczeniach fizycznych , podczas menstruacji.· Unikać picia alkoholu na 24 godziny przed pomiarem. · Ubrać lekkie ubranie. · Jeśli wykonujemy pomiary regularnie, należy to robić o tej samej porze dnia · Pomiaru dokonuje się na bose stopy.

Uwaga :Waga nie jest przeznaczona dla kobiet w ciąży,zawodowych sportowców i kulturystów

Procentowa zawartość tłuszczu

Wartość optymalna zależy od wieku i płci badanej osoby. Dla kobiet są to wartości od 20-32 %, a dla mężczyzn 14-25%. Wynika to z odmiennego ukształtowania ciała kobiety i mężczyzny. Wraz z wiekiem norma wzrasta o kilka procent.

tłuszcz

Określony poziom zawartości tkanki tłuszczowej jest niezbędny do życia każdemu z nas. Dzięki niemu możliwe jest magazynowanie energii niezbędnej do ochrony narządów wewnętrznych oraz zapobieganie utraty ciepła. Zapewnia on również prawidłowe funkcjonowanie połączeń nerwowych. Ze względu na zdrowie nie możemy pozbyć się całego tłuszczu z naszego organizmu.
Z drugiej strony nadmiar tłuszczu prowadzi do wielu zaburzeń i schorzeń. Osoby otyłe obarczone są bardzo dużym ryzykiem wystąpienia chorób układu krążenia, cukrzycy typu II, zespołu metabolicznego, chorób układu ruchu, zwyrodnień kręgosłupa, nadciśnienia tętniczego itd. Do wzrostu ilości tłuszczu dochodzi, gdy zachwiana zostaje równowaga pomiędzy dostarczaniem organizmowi energii a jej zużyciem. Nadwyżka kalorii magazynowana jest w komórkach tłuszczowych i prowadzą do nieprzyjemnych skutków. By zachować poziom tkanki tłuszczowej na właściwym poziomie niezbędna jest odpowiednia ilość i rodzaj aktywności ruchowej oraz dobrze zbilansowana dieta dobrana do indywidualnych potrzeb.

 

Poziom tkanki mięśniowej

Jest ważnym wskaźnikiem, ponieważ świadczy o tym, ile w naszych kilogramach jest masy mięśniowej. Dwie osoby o tej samej wadze mogą wyglądać zupełnie inaczej z powodu zróżnicowania w procentowej zawartości mięśni. Osoba z wysoką zawartością masy mięśniowej będzie wizualnie szczuplejsza niż inna, która mimo że waży tyle samo, posiada mniejszy odsetek masy mięśniowej. Dodatkowo, im większa procentowa zawartość masy mięśniowej, tym lepszy metabolizm spoczynkowy. Oznacza to, że organizm do zwykłych codziennych czynności zużywa więcej kalorii w zależności od procentowej zawartości mięśni.

miesnie

Mięśnie pełnią istotną rolę w organizmie , ponieważ są “silnikiem” spożywającym energię. Wraz ze wzrostem masy mięśniowej, wzrasta zapotrzebowanie na energię, co pomaga w redukcji tkanki tłuszczowej i masy ciała w zdrowy sposób. Nie ma norm odnośnie masy mięśniowej. Chociaż niektóre opracowania mówią o poziomie 60-75 % dla kobiet i 65-80 % u mężczyzn. Monitorowanie tej tkanki polega na obserwowaniu jej przyrostu  lub tendencji spadkowej

Masa mineralna kości

 

kosci

Oznacza ilość kości (poziom mineralny kości , wapnia i innych minerałów), Jeśli mamy solidny szkielet, masa ta będzie większa, jeśli nasze kości są liche, ich masa będzie jednocześnie mniejsza. Za masę mineralną kości odpowiada ilość przyjmowanego wapnia znajdującego się w codziennej diecie, a także witaminy D i C oraz magnez. Przyswajaniu wapnia sprzyja również ekspozycja na słońce. W przypadku masy mineralnej kości dolna granica – dla kobiet wynosi 2,4 kg a dla mężczyzn 3,3 kg. Norma zależna jest również od wagi ogólnej badanej osoby. Wraz z wiekiem masa mineralna kości ulega zmniejszeniu. Badania wykazały ,że rozwój tkanki mięśniowej związany jest ze wzmocnieniem kości.

Indeks masy ciała BMI

 

indeksmasy

To najprostszy sposób określenia otyłości u człowieka. BMI jest wyliczany z prostego wzoru, w którym masa ciała w kilogramach dzielona jest przez wzrost w metrach podniesiony do potęgi drugiej.

Jest jednak dosyć niedokładnym wskaźnikiem niedowagi i nadwagi oraz ryzyk chorób z nimi związanych. Osoby o wysportowanej sylwetce posiadające dużą zawartość mięśni mogą mieć BMI wskazujące na skrajną otyłość, posiadając jednocześnie bardzo mało tkanki tłuszczowej. Wynika to z faktu,że mięśnie ważą dużo więcej niż tłuszcz. Dlatego dokładniejszym wskaźnikiem zagrożeń wynikających z nadmiaru tkanki tłuszczowej jest procentowa zawartość tłuszcz w organizmie.

Przyjęto następujące normy:

Poniżej 18,4 niedowaga

18,5-24,9 wartość prawidłowa

25-29,9 nadwaga

30-34,9 otyłość I stopnia

35-39,9-otyłość II stopnia

Powyżej 40 –otyłość III stopnia skrajna

Wiek metaboliczny

To obraz tego, ile nasz organizm ma lat oraz czy jego kondycja jest dobra, czy wręcz odwrotnie słaba Wiek metaboliczny wskazuje wiek charakterystyczny dla naszego tempa metabolizmu. Parametry, które składają się na obliczenie wieku metabolicznego to: podstawowa przemiana materii, waga mięśni oraz ilość wody i tkanki tłuszczowej w organizmie.  Jeśli wiek metaboliczny jest wyższy niż Twój rzeczywisty, musisz poprawić swoją podstawową przemianę materii. Zmiana diety, opartej na wynikach składu Twojego ciała oraz odpowiednie zwiększenie ilości i intensywności ćwiczeń, wytworzy w organizmie zdrowszą masę mięśniową, która w konsekwencji będzie spalała więcej kalorii, poprawiając ocenę wieku metabolicznego.

 

Poziom wody w organiźmie

Utrzymanie zdrowego poziomu wody w organizmie zapewnia efektywne funkcjonowanie organizmu i zmniejsza ryzyko wystąpienia problemów zdrowotnych z tym związanych

Średnia procentowa zawartość wody dla zdrowego dorosłego wynosi: Kobieta:od 45 do 60% Mężczyzna:od 50 do 65%.Całkowity procent wody w organizmie będzie miał tendencję do obniżania się z wiekiem, jednocześnie procent tkanki tłuszczowej w organizmie wzrasta. Osoby o wysokim poziomie tkanki tłuszczowej mogą mieć zbyt niski poziom wody w organiźmie. Wraz z utratą tkanki tłuszczowej, całkowity poziom wody powinien zbliżać się do prawidłowego zakresu.

poziomowdy

Jedzenie dużych posiłków, picie alkoholu, menstruacja, choroba, kąpiel mogą także powodować różnice w poziomie nawodnienia. Ważne jest, aby szukać długoterminowych zmian w całkowitej zawartości wody w organizmie i utrzymywać spójny, zdrowy procent wody w organizmie. Picie dużej ilości wody za jednym razem nie będzie zmienić poziomu wody. W rzeczywistości zwiększy się udział tkanki tłuszczowej w odczycie ze względu na dodatkowe zwiększenie masy ciała.

Poziom tkanki tłuszczowej wewnętrznej( tłuszcz wisceralny) 

tkankawewnetrzna Tłuszcz nie tylko odkłada się w naszym ciele w postaci fałdek tu i ówdzie, ale również na narządach wewnętrznych. Trzewna tkanka tłuszczowa jest to tłuszcz, który jest zgromadzony wewnątrz jamy brzusznej, wokół najważniejszych organów w organizmie człowieka Ich otłuszczenie może prowadzić do cukrzycy, nadciśnienia i innych poważnych powikłań zdrowotnych. Jest to o tyle zdradliwe, że można być stosunkowo szczupłą osobą, a mieć problem z zalegającym tłuszczem przy narządach wewnętrznych. Zasada jest prosta – im mniejszy poziom tym lepiej. Skala jest od 1 do 59, choć górna granica nie jest sztywna, ponieważ wynika ze zróżnicowania badanych osób. W tym przypadku wiek nie jest istotny, poziom otłuszczenia narządów wewnętrznych powinien być od 1 do 6, choć czasami za normę przyjmuję się stan od 1-12.

Przy podwyższonym poziomie należy rozważyć wprowadzenie zmian w stylu życia, głównie poprzez zmiany diety oraz dodatkowo wykonywanie ćwiczeń.